please click...

Sunday 16 October 2011

kejadian awan..maha besar kuasaMU YaALLah


AWAN-AWAN YANG TERAPUNG






Apabila kita melihat ke langit, kita akan melihat awan-awan putih atau kelabu yang kelihatan gumpalan-gumpalan kapas. Kadangkala kita fikir ia mirip dengan objek-objek tertentu bukan? Pernahkah kamu terfikir bagaimana awan wujud? Sekarang, mari kita lihat bagaimana.

Setiap hari, kepanasan matahari menyebabkan air di permukaan Bumi mengewap. Bentuk air yang wujud di udara ini dinamakan "wap air". Udara yang menghampiri tanah menjadi panas. Udara panas naik ke atas, dan ketika naik ia membawa wap air ke kedudukan yang lebih tinggi. Pada kedudukan yang tinggi ini, wap air di dalam udara panas bertembung udara sejuk dan seterusnya ia bertukar menjadi titik-titik air dan membentuk awan.

Air yang mengewap daripada lautan yang kaya dengan garam dan tasik-tasik yang mengandungi kandungan mineral yang tinggi membawa butir-butir garam ke atas ke satu kedudukan yang lebih tinggi. Butir-butir garam ini amat halus sehinggakan ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Angin yang membawa titisan-titisan ini mengumpulkan 27 juta tan garam sehari di dalam atmosfera. Garam-garam ini membentuk pusat titisan hujan.

Awan-awan kelihatan seperti kapas daripada Bumi. Kamu mungkin mendakwa ia tidak berat. Bagaimanapun, apabila kristal air ini bertukar menjadi hujan, kamu melihat bertan-tan air jatuh ke tanah. Satu awan hujan biasanya mengandungi 300,000 tan air. (Satu tan adalah sama dengan 1,000 kilogram (2,200 paun). 300,000 tan adalah 300 juta kilogram (660 juta paun). Jika kamu kira berat biasa seorang dewasa ialah kira-kira 60-70 kilogram (130-150 paun), kamu boleh lihat hebatnya kiraan ini) 300,000 tan bergantung di udara.

Allah menurunkan hujan daripada awan-awan gergasi ini untuk menghidupkan Bumi. Dengan ini, setiap inci Bumi ini akan menerima air yang mencukupi. Di dalam Al-Quran, Allah memberitahu kita bagaimana awan menyebabkan hujan:

Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya... (Surah An-Nuur:43)



Selain daripada itu, Allah menarik perhatian kita kepada ketulenan air yang diturunkan-Nya daripada langit:

… dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci. (Surah Al-Furqan:48)



Seperti yang disebutkan ayat di atas, hujan yang turun ke bumi adalah bersih dan suci. Ia termasuk juga sejumlah kecil garam dan mineral. Ini adalah nikmat Allah, kerana tanah menerima garam dan mineral yang diperlukannya daripada air hujan. Jika air mengewap daripada lautan mengandungi kadar garam yang tinggi, apabila ia jatuh ke tanah dalam bentuk hujan ia akan membahayakan hidupan di planet kita. Jika air hujan terlalu masin, ia akan mengeringkan tanah dan melayukan tumbuh-tumbuhan, yang menyebabkan kematian semua benda hidup. Ringkasnya, kehidupan di Bumi akan berakhir. Tetapi, ini tidak berlaku, kerana Allah mempunyai rahmat kepada manusia. Ini disebutkan di dalam Al-Quran:


Selain dari itu, tidakkah kamu melihat air yang kamu minum? Kamukah yang menurunkannya dari awan (sebagai hujan), atau Kami yang menurunkannya? Kalau Kami kehendaki, Kami akan jadikan dia asin, maka ada baiknya kalau kamu bersyukur. (Surah Al-Waaqi'ah:68-70)

Penjelasan di dalam ayat di atas menjadikan ianya jelas bahawa Allah menjadikan semua benda di Bumi bersesuaian untuk hidup manusia.

Adik-adik, seperti yang kamu lihat, kita tidak mempunyai kuasa ke atas segala apa yang kita perlukan untuk hidup kita. Melainkan jika Allah menghendakinya, kita tidak akan dapat hidup di Bumi. Kerana itu, kita perlu sentiasa ingat bahawa Allah adalah Pencipta segalanya dan kita perlu sentiasa berterima kasih kepada-Nya.
Kita telah mempelajari bagaimana air di Bumi mengewap, bagaimana awan terbentuk dan menurunkan hujan. Sekarang, bagaimana jika kita belajar bagaimana hujan turun ke Bumi dalam ukuran yang tepat?

No comments:

Post a Comment