please click...

Friday 7 October 2011

BERJINAK DENGAN BIDANG PERTANIAN..TANAMAN TEBU...SUGAR CANE FARM..ADAKAH MENJADI KENYATAAN...

Pertanian adalah telah menjadi sebahagian daripada hidupku..aku anak tani sejak dari kecih abah dan makku mendidik aku buka sahaja menolong mereka tanam tembikai,timun , tembakau,padi dan pelbagai tanaman lain.malahan termasuk juga menternak lembu,kerbau ,kambing burung , dan lain-lian lagi yang menjadi haiwan kesukaan abahku..

Nak dijadikan cerita kawanku yang ada menceritakan sedikit tentang tanaman tebu..tanaman ini boleh dikemersialkan jika dibuat dengan teknik yang betul..aku sedang menacri kaedah tanaman tebu secara yang terbaik..kebetulan aku nak tanam di tanahku seluas 2 hektar..proses percubaan..kenapa tebu ???????????????????????

Mengikut kajian ku tebu ialah tanaman yang mudah ditanam.......dan dijaga..tetapi aku belum ada pengalaaman..insya Allah aku akan berusaha menjayakan tanaman ini...semasa cuti sekolah................




Nabi SAW telah menekankan di dalam sabdanya tentang betapa perlunya tanah pertanian dibangunkan untuk menghasilkan bahan makanan dan tidak mengizinkan sama sekali tanah dibiarkan dan dibazirkan begitu sahaja. Sabda baginda yang mafhumnya:


“ Sesiapa yang mempunyai tanah hendaklah dia mengerjakannya dengan bertani atau (jika dia tidak berupaya melakukannya) hendaklah menyerahkannya kepada saudaranya supaya diusahakan dan janganlah dia menyewakannya (sekalipun) hanya sepertiga, seperempat dan makanan asasi”.
(Hadith Riwayat Abu Daud)










semoga segala impianku menjadi kenyataan .............


No comments:

Post a Comment